Passa al contingut principal

L'Hort


Curs 2022-2023

 Al nostre hort tenim arbres, un taronger i un llimoner, també tenim plantes aromàtiques i raïm.

Aquests mesos hem plantat moltes verdures, com:

  • Enciams
  • Faves
  •  Pastanagues
  • Cols
  • Brocoli romanescu
  • Espinacs
  • Bledes




Aquest curs, hem dividit l'hort en quatre parcel·les i cadascú de nosaltres ens encarreguem d'una.

Per tal de saber quina zona ens toca hem construït uns cartells amb un suport de fusta  i clavar-les a l'hort.

Els suports els hem fet amb fustes reciclades, posteriorment els hem pintat (primer amb imprimació i després amb pintura especial d'exterior) i per acabar hem fet els cartells amb el programa CANVA.

El resultat ha estat magnífic i per aquest motiu us el volem ensenyar.







Curs 2021-2022


Aquest final de curs hem plantat maduixes  i carbassons a unes torretes a l’aula SIEI.

Dimarts és el mercat de l’Arboç i vam anar a comprar les plantes, després vam comprar terra i les vam trasplantar en una torreta més gran perquè puguin créixer.

Ara ja ho tenim tot preparat perquè creixin les maduixes i els carbassons.

 

Equip SIEI












Dins del Projecte de l'Hort Escolar estem treballant els animals i concretament el CUCS DE SEDA.

Aquest mini projecte és molt enriquidor i significatiu perquè podem veure la transformació que fan els cucs des de el seu naixement fins al final de la seva vida.

En un primer moment, hem fet una incorporació del que són els cucs de seda a tot el grup  classe, veurem imatges a la pantalla de l’aula sobre els cucs de seda, com viuen, com mengen i veurem tot el procés fins que es fa papallona.

Portarem els cucs de seda a l’aula dins d’una capsa de sabates, d’aquesta manera iniciarem i veurem tot el procés d’evolució, des de que són cucs dins que fan els capolls de seda, fins que surt la papallona. També potenciem la cura dels animals i la responsabilitat. 

 







Què són els cucs de seda?

Els cucs de seda són uns insectes que tenen la propietat de produir seda. Antigament, la Xina comerciava amb Europa amb la seda. Els xinesos es van fer d’or amb aquests animals que la produïen. De fet varen guardar el secret de la seva elaboració durant 1500 anys !!

El seu nom científic és Bombyx Mori.

És un insecte que té “metamorfosi completa” que vol dir que des de que neix fins que es converteix en papallona i mor canvia de forma.

Des de fa 3000 anys no hi ha cucs de seda que visquin en llibertat, tots estan en captivitat perquè els humans els ham domesticat

El fil amb el que forma el capoll pot tenir fins a 1500 metres de llarg!!

Les papallones del cuc de seda ni mengen ni beuen.

 

Volem saber més dels cucs de seda:

-       Què mengen i com són.

-       Parts del cos.

-       Metamorfosi (evolució).

-       Fases de la vida.

-       Com es crea la seda, el seu origen i la llegenda.



FEM SABONS AMB ESPONGES LUFFA

La luffa és una planta originària de la Índia, descoberta pels europeus a Egipte en el S.XVIII. Molt productiva, cada planta pot donar entre 15 i 20 fruit de fins a 30 cm de llarg, no ens sorprèn que s’utilitzi en la cuina de molts països càlids.
De la planta de luffa, s’aprofita tot: la flor (arrebossada i fregida), les llavors (com aperitiu) i les tiges del fruit i la planta, com a cordill.
I els fregalls i esponges? Doncs són aquests mateixos fruits, que un cop madurs, es tornen molt i molt fibrosos. Es deixen assecar, es pelen i es transformen en esponges vegetals.

 

A la SIEI hem elaborat sabons naturals amb esponges Luffa.



 


Quines propietats tenen:

  • Millora la circulació
  • Relaxant muscular
  • Exfoliant

Què necessitem?

1.    sabó transparent de glicerina

2.   líquid per desemmotllar

3.   un motlle

4.   alcohol o aigua

5.   carbassa luffa

6.   colorant

7.   essència aromàtica

8.   ganivet







 
PLANTEM 

Hem  començat  el projecte  de l’hort escolar i hem fet el següent: 
   
  • Preparar la terra
  •   Plantar la collita d’hivern (enciams, cebes, pastanagues, coliflor, patates, cols, faves …


  
    
La pluja d’aquests dies ha anat super  bé per l’arrelament de les plantes i aviat podrem veure com creixen. 
 
 

Experiment amb llimones de l'hort

Aquesta setmana hem fet un experiment amb les llimones de l'hort de l'institut. Primer van preparar el material que necessitaven:

  • Llimones

  • 2 tipus diferents de metall

  • cables elèctrics amb pinces

  • diodes   

El segon pas va ser muntar un circuit elèctric utilitzant la llimona com si fos una pila per encendre la llum del diode.També ho vam provar amb aigua i sal enlloc de la llimona.

Ens va agradar molt!


 

Hem construït un hotel d'insectes

 

L'hotel d'insectes serveix per donar refugi a multitud d'insectes beneficiosos per a la natura. Sobretot, els principals ocupants que reben aquests refugi són les abelles i vespes solitàries, encara que també s'hi poden refugiar marietes i crisopes.

No us preocupeu per les abelles i vespes, aquestes són inofensives! A diferència de les abelles que es crien en ruscs o vespers, les solitàries no són agressives. Són les encarregades de pol·linitzar les flors, una tasca essencial per als ecosistemes.

Aquests insectes viuen sols i solen construir els seus nius en llocs petits com troncs de fusta vella, que no són gaire fàcils de trobar a la natura. Per això, els hotels d'insectes són un gran substitut d'aquests llocs, els aixopluguen i ajuden a mantenir les espècies pol·linitzadores.

Aquest problema encara s'agreuja més a les ciutats, ja que per a aquests insectes és molt difícil trobar refugi. Així que construir-los un hotel us pot ser de gran ajuda!



Que bons els enciams de l'hort

Ja hem començat ha recollir les primeres verdures d'hivern de l'hort. Les vam plantar entre setembre i octubre, les hem regat, hem llevat les herbes dolentes, vam lluitar contra una plaga els llimacs però finalment ens hem ensortit. 

S'han fet grans i boniques i és el moment de portar-les a casa per fer una bona amanida i compartir-la amb la família.









 
 
 
 
Curs 2020-2021



Avui us volem presentar la nostra nova collita.

Hem agafat les faves i els pèsols de l’hort i hem aprofitat per aprendre a utilitzar la balança que tenim a la classe. Hem pesat totes les faves i els pèsols i en total hem recollit 890gr.

Aquesta collita se l’ha emportat a casa el David i l’Ainhoa i ens han de fer el retorn de la recepta que han fet i les quantitats amb grams de tots els productes utilitzats. També faran una fotografia que penjarem a la SIEI. Poc a poc, construirem el nostre racó gastronòmic.





















Hem fet la collita d'hivern! què bones que estaven les nostres bledes!
























Ens mengem la nostra pròpia collita!

Fa dos mesos vam plantar enciams al nostre hort, els hem estat regant tot aquest temps i per fi els hem pogut collir!

Hem portat un enciam cadascú a casa nostra i l’hem menjat amb la nostra família. Estaven boníssims!






Aquest curs ens ha costat molt preparar la terra de l'hort perquè les plantes van crèixer molt durant el confinament. 
Finalment ens va ajudar molt un jardiner.
Quan la terra va estar a punt, vam començar a plantar.
Les plantes que hem plantat ara a la tardor són: enciams, cols, pèsols, faves, pastanagues, espinacs, bledes i bròquil.

Alguns cargols s'han menjat les plantes i per això hem fet una "cargolera" per posar a tots els cargols que trobem a l'hort.

Ens agrada molt desconectar i cuidar a les plantes i als animals.

                                                                                Equip de l'hort escolar 















Aquest curs 2019-20 hem iniciat el projecte de l’Hort a la SIEI. Us volem explicar, formulant preguntes, perquè tenim un hort i què fem. 


Perquè un hort a l'institut?

El treball de l'hort ecològic a l'institut, és la manera més adient d'oferir a l’alumnat amb suport SIEI una educació mediambiental, basada en la cura, respecte i defensa de la natura.


Què hem fet a l’hort?

1.      Hem preparat els dos terrenys, posant terra nova en un d'ells i arrencat les plantes del curs passat i les males herbes. 






2. Desprès hem trossejat amb tisores de podar les restes vegetals per fer compost a la compostadora. Per transportar les restes hem utilitzat el carreró....per cert, ens encanta!


3. A començament d'octubre va ploure força i amb ajuda de forques hem llaurat la terra. Un cop llaurat, hem preparat la terra: hem rampillat amb el rampí. 


4. Hem adobat la terra amb compost vegetal.






5. L'hort té  quatre parcel·les i a cada parcel.la hem fet tres bancals per no embrutar-nos les sabates i poder arribar bé a les plantes. Aquest curs utilitzarem 2 parcel·les.






6. Hem plantat: faves, enciams, cols, coliflors, pastanagues, espinacs i patates. També tenim herbes aromàtiques i arbres fruiters.







Com ens organitzem?
Abans d'anar a l'hort mirem quina és la nostra tasca. Les tasques van canviant cada setmana però nosaltres ens ajudem i ens agrada col·laborar en diverses activitats. Després ens autovalorem. 



Sabeu que tenim mascotes? 
Al principi de curs ens visitaven uns gatets quan anàvem a l’hort i un dia vam decidir portar-los agua i menjar. Els hem posat nom i a vegades venen fins a 4 gatets. Estem contents amb ells i cada dia els portem el menjar.


També vam fer una cargolera perquè tenien molts cargols a l’hort. Encara no hem pogut estudiar la reproducció i el creixement, però ho farem el proper curs.






També continuem mantenint el Jardí Vertical de l’aula, amb set plantes de diferents varietats. Ens encarreguem de regar-les a diari, encara que cadascuna té unes necessitats diferents de reg i llum.








Sabeu que ens han confinat per un virus que es diu COVID 19?
L’hort s’ha quedat parat fins que tornem a l’institut, de ben segur, que totes les plantes hauran crescut molt i potser podrem recollir algunes patates o faves.


Durant el confinament hem continuat treballant a casa. Us hem fet una proposta setmanal: 


































Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Fem fòssils!

La setmana passada vam fer fòssils! A continuació us expliquem els passos que vam seguir per poder-los dur a terme: 1. Aixafar la plastilina. 2. Posar l’insecte a sobre de la plastilina i aixafar fins deixar-lo marcat. 3. Treure l’insecte. 4. Preparar el ciment, barrejar-lo amb aigua. 5. Tirar a sobre de la plastilina el ciment i deixar-lo assecar. 6. Una vegada sec, girar i treure la plastilina.

A LA SIEI CONVERTIM LES FRACCIONS EN UNA DELICIOSA EXPERIÈNCIA CULINÀRIA

Els estudiants de secundària de l'Institut de l'Arboç han posat a prova els seus coneixements matemàtics de manera pràctica i deliciosa. En una activitat innovadora, els alumnes de la classe de matemàtiques de la SIEI van transformar les fraccions en una experiència culinària memorable. La jornada va començar a les aules de la SIEI, on els estudiants van explorar les fraccions en matemàtiques. Amb una comprensió més profunda dels conceptes matemàtics, els alumnes van passar a la pràctica, aplicant els seus coneixements per preparar una autèntica massa de pizza.   Amb la supervisió dels professors, els estudiants van calcular les proporcions exactes de cada ingredient, tenint en compte les fraccions i la quantitat de porcions desitjades. Aquesta fase va demostrar com les matemàtiques es poden aplicar a la vida quotidiana de manera tangible i deliciosa.   Després de preparar els materials i mesclar els ingredients, els alumnes van col·locar les seves masses de pizza a casa...

LA PREHISTÒRIA A LA SIEI

  LA PREHISTÒRIA A LA SIEI Al llarg del primer trimestre hem portat un projecte de la prehistòria a la SIEI. Aquest projecte ens ha servit per entendre quines han estat les causes que han fet evolucionar la forma de vida que han experimentat les persones amb el pas del temps. Pensem que endinsant-nos en la Prehistòria, hem pogut entendre i aprofundir què va caracteritzar una de les etapes més llargues de la nostra història. Per altra banda, també ens ha servit per aprendre de forma activa qui eren els nostres avantpassats, com eren, com vivien, quines activitats feien...i com hem evolucionat fins a arribar a nosaltres.  Al llarg del projecte hem posat en pràctica diferents tècniques cooperatives, hem cercat informació, hem anat a la biblioteca, fet presentacions, gamificació, taller de pintures rupestres, un portafolis entre altres activitats. Ha estat un projecte que ens ha motivat, ens hi hem implicat, els resultat han estat molt enriquidors i ple d’aprenentatges.